Direktlänk till inlägg 31 december 2010

Koh Mak 31 dec

Av Familjen Holmgren - 31 december 2010 08:43

Efter att ha tagit det riktigt lugnt i ytterliggare en dag med promenad, snorkling och läsning började rastlösheten infinna sig. Eftersom cykeltillgången var begränsad hade vi riktat in oss på en promenad till Ao Kao Beach och taxi hem . Medan undertecknad packade ryggsäckar för promenaden, kommer besked om att vi får hyra cyklar som ska levereras med bil. Nya besked, vi får hämta dom, tre stycken. Sofia, Agneta och M skjutsas på moppe till uthyraren. Lite mycket med Sofia o M med förare på en moppe, genomslag på fälgen lite nu o då! Cyklade hem till Pano där lite kreativitet följde för att få med Henrik o Johan också. Henrik kunde sitta grensle på ramen, men inte Johan. Det löste sig genom att M. tog Johan i en sarong på ryggen. Iväg bar det men tungt var det. M's cykel hade ganska löst vevcentrum vilket inte gjorde saker o ting lättare. Byte hos uthyraren när vi passerade. Då gick det betydligt lättare! Inhandlade kokosolja mot sandflugorna (?) (sandflies) som lär vara frekventa på sandstränderna. Kan det vara ett sätt att skapa en marknad för en inhemsk produkt genom att sprida ett sådant rykte? Cyklade till Makathanee resort eftersom dom skulle ha bra internetanslutning. Där var det helt annat tempo med mycket svenskar och barnfamiljer. Åt lunch innan bad och bloggning vidtog! Blogghemsidan krånglade så trots dryga två timmars jobb blev resultatet ganska begränsat. Får fortsätta på det nya årets första dag. Fortfarande inget beslut om var och hur vi ska fira kvällen. På Makathanee resort ordnas middag med underhållning och fyrverkerier till det facila (?) priset av 999B. Eftersom både traditionell thailänsk dans och fireshow ingår i programmet beslutar vi oss för det alternativet. Kommer undan med 2997B eftersom barnen går på en biljett! Vi inser att vi inte orkar cykla med Henrik och Johan hem på grund av den långa uppförsbacken, så taxi beställs. Medan övriga väntar på taxin skyndar M hem till Pano för att möta Henrik och Johan. Så småningom är alla åter på Pano. Dusch för de vuxna vidtar. Eftersom vi ska byta bort en cykel mot en moped sätter sig M på en cykel för att ta tillbaka den till uthyraren. Hinner drygt två tredjedelar av vägen innan jag inser att jag tagit fel cykel, vi skulle ju lämna tillbaka den sämsta! Vänder och provar det som jag tror är en bättre väg, kör fel två gånger men hittar till slut rätt och möter övriga i taxi på väg. Lämnar cykeln på sidan av vägen och ansluter till övriga. Väl framme vid Makathanee vidtar taxibokning för hemfärden. Därefter skall man utrustas med silkesband, gröna för Seafood BBQ (en portion) och röda för Thaifood (obegränsat). Senare under kvällen får jag höra andra svenskar som får begränsat med gröna band (sex band på nio pers). "No problem, one band for two!" vilket visar sig fungera! Omgående tilldelas man en käck hatt i silkespapper, M bär sin stolt hela kvällen!

Det blir en högljud kväll med Thailänsk dans, fireshow, lekar under ledning av en glad thailändare som hade svårt med r och skrattade mest av alla åt sina skämt!

När det inte var något uppträdande eller lekar spelades thaidisco på hög volym! BBQ var sisådär, ingen av oss orkade med någon thaimat utan nöjde oss med våfflor och glass till efterrätt. Endast vatten ingick i priset så öl och läsk spädde på kostnaden en del!