Direktlänk till inlägg 4 januari 2011

Siem Reap 3 jan

Av Familjen Holmgren - 4 januari 2011 02:51

Sovmorgon,utom för M som vaknade tidigt som vanligt. Öronpropparna, istoppade kvällen innan (fläktsurr och elverksmuller?) visade sig lämpliga med tanke på morrontrafiken och inte minst kakafonin av galande tuppar! Frukost beställd till kl 9.00 vid poolen. När klockan passerat 9.20 utan att vi kunnat se några tecken på att någon frukost var på väg, gick Agneta till restaurangen och frågade om vår frukost. Ganska snart kom den, men såväl omeletten som skramlade äggen var kalla, så tiden höll dom kanske, men platsen var fel! Lugn start, medan vi funderade vidare på dagens aktiviteter. Bloggande, läsande och TV-tittande. Växlade huvuddelen av bahten vi hade kvar till dollar! Till slut kom vi fram till att vi börjar med en halvdag vid templen. Egen bil kostar 25$ per dag, 15$ per halvdag. Löser tredagarspass för Agneta, Sofia och M. Pris 120$. Börjar med lätt lunch, strips, frukt och läsk.

Möts av barn som säljer smycken, tre armband för 1$, alternativt en flöjt för 1$. Oj vad dom är enträgna och tjatande! Även om man köpt av dom så fortsätter dom att tjata! Köper boken Ancient Angkor för 6$, begärt pris är 12$ (prutningsargument är att vårt hotell säljer den för just 6$). Har på vägen in skymtat några mindre tempel och även åkt längs en del av "vallgraven" runt Angkor Wat, men nu är det dags att stifta närmare bekantskap med detta världsarv. Vi bestämmer oss för Ta Prohm, det tempel som lämnats mest orört och där scener i Tomb Raider spelades in.

Vi går från öst till väst (vår förare åker runt och möter oss vid västra porten). Ganska snart tappar vi bort varann, Agneta går med Henrik & Johan, och M går med Sofia. De enorma träden som lämnats kvar orörda bidrar i viss mån till att hålla ihop byggnaderna, mest framförallt så har dom en nedbrytande verkan, med rötter i fogarna som trycker isär stenblocken i takt med att dom växer!

På många ställen ser man olika typer av förstärkningar, oftast i form av stålprofiler, men även trä förekommer. Man slås också av att det aldrig är fråga om några större utrymmen inomhus. Detta beror på att Khmertemplen inte byggdes som mötesplats för de troende, utan som gudarnas palats, och dom behövde inte mycket utrymme. Glädjande nog är det inga försäljande barn i själva tempelområdet! Däremot ser vi några musikgrupper bestående av invalider (landminor) som försöker leva på sitt musicerande istället för att tigga. Det tar oss drygt en timme att gå igenom Ta Prohm, och väl ute på västsidan blir det en kort glasspaus. Vi bestämmer oss för att det får räcka för första dagen och vi åker tillbaka till Palm Village för dusch. Tuk-tuk in till gamla stan och marknaden.

Började med thai pancakes (första sen Bangkok) och studier i safturpressning ur någon bambuliknande växt (citrussmak).

Många "butiker" men samma utbud överallt, siden, klockor, silver, smycken, figurer i olika material, kläder. Shoppar en del. Middag på enkel restaurang som tyckte att hamburgare skulle stekas medium,vilket vi inte tyckte. Dom tog ut dom, återkom snart med samma hamburgare som fortfarande var rosa! Khmer Curry Chicken var dock utmärkt, och Johan åt upp all sin stekta kyckling. Hem med tuk-tuk (första gången föraren körde till Palm Village). Kvällen avslutades med biljard, där spelnivån var under all kritik!

/Mats

Magnus Holmgren

4 januari 2011 08:04

Här har det kommit ca en decimeter snö. Steg upp tidigt och skottade. Det känns verkligen som om livet är rättvist! Men jag har bseställt en vecka i vald'Isere! Ha!
Hälsningar Magnus

Familjen Holmgren

5 januari 2011 03:25

Från snö till snö! ;-)
Fick igår veta att vårt tåg från Arlanda på söndag är inställt. Hinner troligen med ett tidigare tåg om flyget från Amsterdam är i tid!