Av Familjen Holmgren - 21 december 2010 06:14

Monkey School

Idag så bestämde vi att vi skulle åka till ett ställe som kallas Monkey School, där tränar man upp apor till att kunna jobba på kokosnötsodlingar. Som en skola.

Vi åkte mopedtaxi dit, det var lite kallt med fart vinden. Och så körde vi på en get O_O det var lääskigt, den satt liksom fast under vagnen, men när vi fått loss den så sprang den iväg som om ingenting hade hänt.

När vi kom frm till skolan så gick mamma för nära ett "träd" där en apa satt (den hade sele som satt fast i trädet) så den klättrade upp på mamma och tog hennes glasögon XD Fast vi fick tillbaka dem hela.

Sen fick vi gå och sätta oss på en läktare och titta på showen, den var bra och rolig :P Sen efteråt så fick vi ge bananer till vissa apor också fick vi typ hålla i den lilla som hade tagit mammas glasögon. Den var jättesnäll och söt, den gillade mamma jättemycket, för så fort hon var tillbaka på pinnen så hoppade hon tillbaka till mamma XD

Man fick ta av sig ALLT som var löst eller så, jag fick t.o.m ta av mig mina örhängen (små guld ploppar) Det var väldigt roligt att hålla henne, hon klättrade liksom runt på en :] Hon hette något konstogt som betydde blomma :)

Sen så åkte vi hem med samma tjej och moped, fast den här gången körde vi inte på nån get. :P Sen när vi kommit "hem" så ville Henrik och jag äta thaipannkaka, men hittade inget ställe som sålde det där :@ Så vi gick och köpte vykort, och sen gick till Seven-eleven och köpte snacks till minibussresan :P

Av Familjen Holmgren - 21 december 2010 06:11

Erawan Waterfalls

Vi har varit i en nationalpark som hette något konstigt, där finns det liksom vattenfall som alla tillsammans kallas Erawan Waterfalls.

Det finns sju olika nivåer, som det kallas. Man kunde bada i dem flesta, på fjärde nivån var klippblocken som vattnet rann nerför så mjukt formade. Lite som en kulle, så man kunde åka vattenrutchkana ner i vattnet, men tyvärr så badade vi inte där, det var för djupt för Henrik och Johan, och mamma och pappa var så smarta att dem inte tog med sig armpuffarna -.-' Så då badade vi på femte nivån, det var också nice där :) Det fanns fiskar där i vattnet, vissa var nästan längre än min underarm fast det fanns väldigt små också. Och så fort man stod stilla så kom dem och... Nafsade? På fötterna, jag skrek inte bara liite..... Men det kittlades faktist onödigt mycket! O.O

Det var lite jobbigt för man behövde ju byta om där på plats, fanns inget undanskymt direkt (för man kunde inte gå in i skogen) så jag fick stå med min sjal/klänning runt mig och balansera hit och dit... Riskabelt!! :|

Sen när vi skulle byta om till dem vanliga kläderna igen så skulle mamma ta sig längre in mot "land" också trillade hon i (med tröjan på) XD Det såg jätteroligt ut!! Så hon fick gå ner genomblöt, och sen när vi kommit ner så fick hon köpa en T-shirt av försäljarna.

Man fick inte ta med sig mat upp så man fick lämna in det på andra nivån, vi hade lite nötter och bananer (som Johan hade fått av någon kille), och sen när vi hade fått tillbaka det så fick en apa syn på bananerna (genomskinlig påse) och typ sprang fram mot mamma och slet hål i påsen och tog bananerna och gick därifrån. Han/hon hade inte direkt något bra bordskick, satt och seriöst tryckte in bananerna i munnen XD

Johan blev jätteledsen för att apan hade tagit hans bananer medans jag och Henrik tyckte att det var jätteroligt och skrattade jättemycket XP

Av Familjen Holmgren - 21 december 2010 06:08

Safari Open Zoo

Vi Åkte Till Ett Zoo Där Fick Jag Liga Med Huvudet På En Tiger Den Var Full Vuxen Det fans Åkså En Tigerunge Och En Leopard Med Unge Jag Och Sofia Fick Mata Leopardungen Med Velling Den Kunde Hålla Vellingflaskan Själv Johan Fick Klappa Vuxentigern och Tigerungen Och Leopardungen.

/ Henrik

Efter tiger och Leopard-klappning så fick vi åka i en buss med nedfällbara rutor genom olika hägn. Först kom Hjortar eller rådjur, sen björnar. Mellan hängen så var det slussar med dubbla grindar, först öppnades den ena sen kördeman in och när första grinden stängts så öppnades den andra. Björnarna följdes av tigrar och sedan Lejon men vi fick bara syn på en yngre hona.

Höjdpunkten var det stora hägnet med Giraffer och Zebror. Direkt innanför grinden så närmade sig girafferna, vi hade fått med oss skålar med morotsbitar, Girafferna dessa väldiga men otroligt graciösa djur smög in huvudena genom bussfönstrena och nafsade försiktigt åt sig bitarna. Men de siktade snabbt in sig på burkarna snarare än våra händer och huxflux var morötterna slut och vi blev ointressanta.

Det var en speciell känsla att vara så nära så nära dem, men för egen del så gnager det för mycket i bakhuvudet att det inte är rätt att utsätta djuren för våra närmanden. Speciellt kattdjuren i entréområdet som hölls i väldigt korta kjedjor för att det skulle vara säkert för barnen att närma sig.

Efter "safarin" var det dags för Krokodilshow och sen Elefantuppvisning, med Elefanterna fick vi flera tillfällen att hälsa på djuren vilket var riktigt kul.

Sen bar det av hemåt med vår gulliga chaufför som hade servat oss med stekt ris och vatten när barnens energi var på väg att ta slut.

Kvällen tillbringade vi i Snooker Bar med god mat och filmen The last airbander på storbilds-TV.

Av Familjen Holmgren - 21 december 2010 06:05

Den 16/12

Första morgonen i Kanchanaburi blev en sovmorgon. Frukost på baren som hänger ihop med gästhuset och researrangörens bokningskontor. Efter detta så gick jag iväg för att hämta byxor och skjorts inlämnade för lagning av sömmar. Kvinnan gjort jobbet ville ha 20 baht för jobbet, suck det det känns knepigt att betala någon 5 kr för kanske 20 min jobb, hon fick det dubbla.

Efter lite internetsök så bokade vi en tur till Safaraipark på eftermiddagen och Djungeltrekcking med vattenfall samt hellfire pass med dödens järnväg imorgon.

Noble night, där vi bor, tycker jag är riktigt mysigt. Mats gruffar över lite detaljer som att inte låset på vår dörr fungerar, det går nämligen inte att lämna dörren olåst utan den måste låsas upp med nyckel om den stängs. Eller att dörrlampan utanför dörren släcks när man tar ut nyckeln ur brytaren på insidan, vilket gör det besvärligt när man kommer hem i mörkret.

Själv kan jag konstatera att pool=lyckliga barn.

Av Familjen Holmgren - 21 december 2010 05:59

Morgon på tåget mm.! 15 dec.

Som sagt tåget var försenat. Vaknde vid 8 eftersom det var då vi hade beställt frukost, egentligen hade det passat med en ordentlig sovmorgon för vi var minst 4 timmar efter i tidtabellen och hade för länge sedan missat anslutningståget mot Kanchanaburi. Istället fick vi chansen att se längre sträcka i dagsljus vilket var mycket värt.

Vi hade redan kvällen innan fått hjälp av en Thailändska att tolka tågutropen, hon föreslog att vi skulle kliva av lite tidigare i Pat Bong och fortsätta med buss. Sagt och gjort.

Vi hoppade av där hon föreslagit. Denna dag kändes hettan mördande efter att ha tillbringat över 15 timmar i sovvangens överförfriskade luftkonditionering. Vi måste ha sett lite förvirrade och medtagna ut för Thailändskan fick sin far att ge oss skjuts till busshållplatsen där det satt en kvinna och sålde biljetter till bussen och inom tio minuter så var vi på väg mot vårt resmål.

Framme vid busstationen i Kanchanaburi fick vi genast erbjudande om taxi till boende i Guesthouse-området som sträcker sig efter floden upp mot den berömda "Bron över floden Kwai". Vi hakade på och for iväg på "flaket" i minilastbilen, som denna gång var ett skinande fordon i crom och röd lack.

Egentligen så ska man ju gå runt och försöka pruta på boende på lite olika ställen, på denna front så är vi riktigt usla både Mats och jag...Vi fick två fina dubbelrum med AC för 1500 TBH på första stället och eftersom det hade pool så slog vi till.

Jag och barnen badade några timmar och när skymmningen föll begav vi oss ut för att äta. Genast utanför dörren så blir man tillfrågad av tuk tuk förare och taxi, det var lika i Malaysia. De tittar på en som man är galen om man börjar promemera. Jag kan nog konstatera att man sällan ser Thailändare promenera någonstans, delvis beror det väl på värmen att de hellre låter moppen ta dem dit de ska men inte heller finns det trottoarer att gå på i någon större omfattning då dessa upptas av matförsäljare eller stolpar för kraft- och teleledningar.

Efter några hundra meter så hittade vi en uteservering som var stor och välbesökt. Man fick själv plocka sina råvaror i korgar och på fat vid en buffe och sen tillaga den över ett fyrfat på bordet. Ovanpå fyrfatet satt en "hatt" som hade småhål i kullen och i de skålade brettena hällde man vatten som småkokade.

Man placerade ister på toppen av kullen som fick rinna neråt sedan täckte maan kullen med olika sorters kött som fick stekas. I Vattnet la man ner grönsaker och lök och nudlar. Det här var verkligen något som skulle passa kyliga sommarkvällar hemma. Vi höll på att svimma av värmen och Henrik och Johan flydde bordet, men gott var det särskilt mot slutet när buljongen tagit smak av flera grönsakskok och köttsafter som runnit ner.

Sen hem och isäng.

Av Familjen Holmgren - 21 december 2010 05:41

Tågresa

Sitter nu på tåget till Bangkok, men vi ska kliva av lite tidigare, i Nakhon Pathom och sen ta oss vidare till Kanchanaburi. Vi åker i första klass, väldigt bra, så när jag och pappa satt och pratade i vår kupé så kom en tjej (Glatt, har ingen aning om hur det stavas) och frågade vad vi ville ha till middag:P Så familjen samlades i vår andra kupé och åt middag och den var riktigt god, jag tror hela familjen blev nöjd med det dem valt… Förutom Johan då, men det är ju sällan han blir riktigt nöjd. Han hade prompt sagt kyckling men sen när han ätit ett tag sa han att han hade sagt till mamma att han ville ha räkor (som Henrik) och att mamma hade hört fel om att han ville ha kyckling medans resten av familjen är helsäker på att han hade sagt kyckling. Men det är ju som vanligt, hehe… Och sedan sade Johan att han var hungrig och att det var mammas fel XD

Glatt är väldigt trevlig, pratar ofta lite med oss när hon har kommit p.g.a nåt och har lärt sig namnen på oss tre barn och massa annat. Hon tyckte jag var lång för att vara en 12-åring, fast asiater är ju lite kortare än oss… Jag var liite längre än henne :D

Familjen mår bra och vi alla har det trevligt och har kommit till ro på tåget efter en lång och oviss väntan på stationen eftersom utropen hördes dåligt (+ att det var på Thailändska så det gjorde det inte lättare direkt), fick inte klara svar av personalen när det gällde vart och när och att det var ungefär en timme försenat, och det hade vi inte fått reda på.

Förut så hade vissa av oss varit snuviga -mamma och pappa- fast nu har det gått över hyfsat för dem, men då har Jag blivit jättesnuvig istället:( Och hosta (+ att mamma konstaterade att jag höll på att tappa rösten)…

Och nu sitter jag och pappa i underslafen i vår kupé och småpratar lyssnar på kompressorljudet (AC:n) underifrån:P Och vi fick just reda på att tåget är 30 minuter till försenat p.g.a ett urspårat tåg… Glatt berättade.

I morse åkte Speed Boat från Koh Lipe, båten anlöpte även hamnen på Tarutao och sen steg vi i land i Pakbara där vi fick vänta i cirka trekvart på att få åka vidare till Hat Yai med minibuss. Bussresan var varm, skumpig, skakig och svettig, ändå så fanns det AC, men det var en gammal buss och mitt utblås kunde man inte reglera så det blåste bakåt istället. Sätena var gjorda av något galonaktigt material så man klibbades fast och svettades dessutom ännu mer av dem. Vi var elva stycken i bussen och det var dåligt placerat så jag fick sitta bredvid ett främmande par på andra raden, Henrik fick sitta likadant fast på tredje raden, mamma och Johan längsta bak trängandes med allas packning och ett läckande tak så det rann efter mammas säte då det regnade, och pappa längst fram med föraren och en kille som hoppade av när vi satt i en bilkö. Det var väldigt knäppt för att bussen innehöll 11 platser (inkl. förarplatsen) plus en liten "nödplats" mellan förarplatsen och passagerarplatsen. Och vi var 11 passagerare och det fanns inget bagageutrymme så det tog upp en plats längst bak, så en man fick klämma ihop sig mellan pappa och föraren och Johan fick halvt sitta i mammas knä… Inte så smart/planerat av dem. Själv så satt jag och läste hela vägen (ca 2 ½ timme) medans båda två ur det engelska paret bredvid Henrik hade varsin iPod och lyssnade på hög musik, och inte någon bra musik (av det jag hörde).

Nu har vi stått stilla i typ en timma och en kvart (halvtimme? Pyttsan). Och själv så börjar man bli lite trött medans pappa redan ligger och halvsover :P (Klockan är 22.19)

I Hat Yai gick vi omkring ett tag eftersom vi behövde äta och det var ungefär 3-4 timmar tills tåget skulle gå. Vi gick förbi... Typ ett 15- eller 20-tal guldbutiker, alla med likadan inredning och dem låg typ bredvid varandra. Sen gick vi in på ODEAN fashion mall för att se om det fanns något ställe att äta, och det fanns det… Ett, på femte/sista våningen, det var Thailändsk mat i flera "stationer", det var ju inte direkt gott och dem hade dessutom en kareokescen på "restaurangen" , där det faktiskt fanns folk som sjöng (!?!) och det spelades i högtalarna på hög volym så det var ju inte direkt så lyckat…

Sen så upptäckte jag att den gallerian hade ett STORT överflöd av BH:ar, det fanns jättemånga på varje våning vi gick "förbi" på… Helt crazy! :S

Och Gud vad jag saknar mina kompisar och snön(!), fast det här är ju en riktig livsupplevelse!! :D

Kanchanaburi ligger ju i djungeln och jag är ju liksom: "Kryp, kryp, där är ett kryp" hela tiden och när det gäller myggorna är jag ännu värre, hehe… Undrar hur jag kommer klara mig?

Jaa, mycket mer har jag nog inte att säga…

Av Familjen Holmgren - 17 december 2010 15:55

Hejsan alla!

Vi mar bra, anledningen till att vi inte lagger in nagot for tillfallet ar att vi inte far kontakt med egna datorn till hotellens intranat. Sa vi skriver dagbok pa notboken och ska koppla upp oss sa snart vi far mojlighet och kopiera in inlaggen.

Imorgon lamnar vi Kanchanaburi for Bangkok. Det har varit Strapatsrika men bra dagar hitills, idag klattrade vi berg och badade i vattenfall samt akte pa dodens jarnvag.

Det har blivit svalare ca 23 grader idag.

Kram till alla!

Agneta

Av Familjen Holmgren - 13 december 2010 15:51

Idag så har vi badat, vi fick ett tips av ett par andra svenska turister att vi skulle prova på ett annat ställe i viken. Så vi gick dit istället, och som dem sa så om man simmade längre ut så kom det ett slags korallrev. Det var inte så färgglatt direkt men det var fint och det var mycket fiskar, och många sjöborrar som jag inte var så förtjust över... Men dem var väldigt coola:D Fast knäpp som jag är så tyckte jag ändå dem mörka stenarna/korallerna var lite "creepy" :S Men sen så började det regna (igen) och mamma tyckte att det kändes som att det började dra utåt så vi bestämde oss för at simma in igen, där jag gick direkt och duschade m.m

Solbrännan har gått ner vaäldigt mycket medans jag blir lite brunare varje dag, skulle säkert gå fortare utan denna brist på sol-.-'

Internetåtkomsten blir jag halvt förbannad på, datorberoende som jag är (fast mamma sskulle säga att det bara är bra för mig att inte sitta vid datorn hela tiden, hon har till en liten del rätt men jag har ingen kontakt alla med kompisarna hemma utan dator, och det är ju ganska tråkigt, eftersom jag saknar dem så j**** mycket!D': ). Men på vissa ställen (som The Reef) så står det (även om vi är anslutna) "internetåtkomst saknas".

Snart ska vi väl gå och äta nåt ordentligt (typ lunch, även om klockan är 15.40), fast som mamma säger: vi har blivit lite som lokalbefolkningen, äter när man är hungrig.

Och som min kusin (Kristina) berättade efter att hon varit i Spanien i somras, så åt dem väldigt mycket OREO eftersom ddet också fanns att köpa där i Spanien, så äter (och köper) vi väldigt mycket Pringles, fast inte lika mycket som i Malaysia, det är lite dyrare här, fast det kankse är för att vi är på just Kohk Lipe, där mamma berättade att det är lite dyrare än i "resten" av Thailand:P