Av Familjen Holmgren - 13 december 2010 15:37

Dags att byta boende The Reef var riktigt lyxigt, vi har haft AC, varmvatten i duschen och fritt internet som vi dock inte lyckades använda. Stället låg på en höjd ca 5 min promenad från Sunrice beach och hade havsutsikt från takterrassen.

Nu skulle vi vidare till Blue tribes på Pattaya beach. Vi hade bokat en hydda med strandutsikt och det fick vi. Huset vi bor i har två våningar och väggen mot stranden på övervåningen kan skjutas åt sidan så att rummet blir ett med den lilla balkongen. Uppe finns två enkelsängar och sittdynor. Nere en 160 bädd och badrum, Ingen AC och inget varmvatten dock. Enda nackdelen med det här supermysiga stället är att snickaren "glömt" sista steget mot avsatsen för den utvändiga trappen, vilket gett ca 20-25 cm öppning till marken 3 m ner. Så hönsmamma som jag är så får inte Johan sova uppe.

Under eftermiddagen så hittade killarna två nya kompisar Axel och Nora från Karlstad.

Sen fram emot kvällen så lättade molnen och vi fick plaska runt i vattenbrynet och njuta av en underbar solnedgång. Pat tai! Denna kväll så fick vi se både Johan och Henrik glufsa i sig Thaimat:) Henke åt nudlar med räkor, bönstänger m.m och Johan nudlar med kyckling ägg och jordnötter.

Av Familjen Holmgren - 13 december 2010 15:35

Dags att prova Sunset beach. Ca 15 min promenad över öns centrum tar en till Sunset, en liten strand som vätter mot grannön Adang. När vi kom ner på stranden konastaterade vi snabbt att det var för kraftiga vågor och högvatten, våran våghalsing Johan jagade raka vägen mot vattenbrynet och blev omkullkastad av en våg men ville lika snabbt i igen, det blev att hala upp honom en bit och bege sig till en annan strand. Vilket blev västra sidan av Pattaya beach. Och precis när vi nådde stranden så började det regna igen..men vid det här laget börjar vi bli vana.

Tydligen är det så här över hela Asien för tillfället, upp och ner dvs. Thailändarna skakar på huvudet och suckar... december, sun and no vind..this year no rain in july but rain in december...

Barnen badar dock glatt ändå och troligtvis så har molnen räddat våra lätt svedda näsor och axlar. Det är alldeles lagaom att solen tittar fram då och då.

Kvällen tillbringar vi på Pooh's bar och resstaurant med grillad mat och livemusik, en thailändare som sjunger covers på engelska :)

Sen sussar vi sött, sista natten på The Reaf var lugn!

Av Familjen Holmgren - 11 december 2010 16:05

Idag så vaknade jag vid halv elva och fick höra den trevliga nyheten att Henrik hade spytt ner mesta av rumsgolvet under natten... Trevligt! Jag hade också mått illa, fast på kvällen innan... Vi tror de va matförgiftning D: Sen, ungefär vid klockan ett så gick vi ner längs vägen till ett mysigt litet ställe och åt frukost/lunch, vi barn åt yoghurt och frukt (mums) och mamma o pappa åt nån äggröra. Och nu ska vi snart gå ner till Sunset beach och kolla hur den stranden är, mamma o pappa tyckte ju att de var för många båtar på Sunrise beach där vi va igår :P De va nog de mesta som ja hade att säga (inte så mkt) :) //Sofia

Av Familjen Holmgren - 11 december 2010 16:04

Ytterliggare en anledning att vara skeptisk till när restaurangen erbjuder något annat än vad man beställt; vad är det man får egentligen? Hade som siste man släckt vid halvelvatiden, när Henrik stiger upp och, trots mörkret, går med bestämda steg mot badrummet. Tyvärr hinner han inte fram. En kaskadspya ut på golvet med lite stänk på dörr, vägg och ryggsäck! En obeslutsam far ber Henrik stå stilla, men det alternativet är ju lika dålig som alla andra. En spya till, ett försök att gå förbi Henrik resulterar i att jag halkar i spyan och sätter mig i densamma! Har just lämnat in kläder för tvätt, så där gick mina enda kalsonger! Efter en intensiv städ- & saneringsinsats kan vi åter gå till sängs efter att ha riggat med hink till Henrik och hink & handdukar till Johan (alla barnen åt samma middagsmat, och Sofia hade känt illamående tidigare under kvällen). Glädjande nog inga ytterliggare magkänningar under natten! Vaknar dock vid 5-tiden av ett skyfallsliknande regn! Att tro att badkläder skall bli torra över natten utomhus visar sig vara ganska naivt! /Mats

Av Familjen Holmgren - 11 december 2010 16:02

Efter att ha installerat oss på the Reef och tagit oss en välbehövlig dusch gick vi ut för att göra stan! Något som går ganska snabbt! Lunch i form av Thai Pancakes intogs sittande på "golvet" på en restaurang. Därefter inhandlades snorkelutrustning! Åter till hotellet för omklädning och därefter den efterlängtade premiären med bad i havet! Hittade en någorlunda båtfri plats på Sunrise Beach, där vi bekantade oss med utrustningen! Johan saknade som vanligt all form av omdöme och gick med glädje ut dit han inte bottnade, och detta utan armpuffar! Åter till hotellet för dusch. Promenad ner till Pataya Beach för en middag i solnedgång! Solnedgången var suverän, maten kunde ha varit bättre, och som vanligt har dom en tendens att lova att dom kan ordna det man efterfrågar, men i slutändan blir det något annat. Chicken Satay fanns inte på menun, men det kunde dom ordna! Vad det bidde? Chicken nuggets av mindre bra kvalitet! Nya försök imorron! Tidig tapto efter lång dag!

Av Familjen Holmgren - 11 december 2010 15:59

Tidig revelj, redan klockan sex, eftersom vi måste infinna oss vid "färjeläget" redan 07:30, något som naturligtvis visade sig vara onödigt! Efter ännu en båtavgång med stora frågetecken; "Varifrån går vilken båt när?" har vi nått Koh Lipe. Båtfärden var en tämligen obehaglig upplevelse på grund av höga vågor kombinerade med hög fart! Dom körde så skrovet riste i sina grundvalar! Väl framme vid Koh Lipe blev det en liten extra utgift för att åka Longboat in till stranden, 50 baht per vuxen. Tjugo minuters väntan på passprocedur, och vi fick våra 60 dars visa! Nått fram till the Reef, vårt hotell första två nätterna på Koh Lipe, och standarden motsvarar priset än så länge.

Av Familjen Holmgren - 11 december 2010 15:56

Efter sovmorron och en frukost som kanske inte riktigt motsvarade förväntningarna med ljummen mjölk (pulver?) och cornflakes, en sorts bröd, marmelad och ost som pålägg mm. så ägnades förmiddan åt bad och bloggande! Framåt tvåtiden tog A initiativet till en utflykt till Langkawis näst högsta berg, med linbana och hängbro högt upp i det blå! Ganska fascinerande upplevelse att vara uppe i det blå, bland molnen med milsvid utsikt! Kändes tryggt med Doppelmayer-linbana!

Av Familjen Holmgren - 8 december 2010 10:26

Vi har nått polen på Aseania Resort på Lankawi och har badat i fyra och en halv timma. Hotellet var lite av en chansning för det fanns en del usla recensioner på tripadvisor men sorterade man efter familjers tyckanden så var bedömningen, bästa polen, och det stämmer.

Lite om resan hit.

efter ett tidigt uppvaknande på Arlanda bar det av med KLM till Amsterdam, varnade som vi var så åt vi lite frukost på arlanda för brödbitarna på flyget var det ingen av barnen som godkände (fransk senap på osten och currymajonas på den andra).

Tre timmar på Schipol sen vidare runt jorden. Alla ungarna imponerade de hade dock svårt att sova de sista timmarna så det var ett trött gäng som landade i Kuala Lumpur. Lite knäckande att vi behövde fylla i fem inresekort innan passkontrollen, fem document med en ynka blyertspenna vilket var stressande när man ville till bagagebandet. Efter det tog vi KLIA Express in till stan, (snabbt och smidigt). KL Sentral som kommer att fungera som en hub för alla publika färdmedel i KL är inte riktigt färdigställd än kopplingen till Monorail tåget som vi skulle ta till vårt guesthouse går via några hundra meters promenad runt en byggarbetsplaats.

Rainforest B&B var som beskrivet i recensionerna riktigt mysigt. Efter tre timmars eftermiddagssömn så promenerade vi mot Chinatown, middagen blev på Burger king (ingen chansning med tre trötta ungar), vi började dagen med vad vi trodde skulle vara ett säkert kort nämligen frukost på Mac Donalds men det var skumt, korv/mac/burgarna smakade riktigt konstigt. Burger King var dock till allas lättnad precis som vanligt.

Gatumarknaden i Chinatown var överväldigande, det är nu vi ska vänja oss vid prutande :)

På tisdag morgon steg vår tappra far upp för att kö för biljetterna till Petronas skybrige. Han återkom vid 10.30, och fann oss övriga trynande i godan ro, vi hade försovit oss, så det blev packande och sedan iväg för att hitta frukost.

Petronas towers är imponerande konstruktioner och de nedre våningarna är shoppingcentra med massor av butiker det finns även ett teknikupptäckar "museum" och ett stort akvarie men eftersom det var någonsorts public holliday så var det mycket folk överallt så eefter besöket på skybridge travade vi mest runtoch tittade på skyltningarna.

Sen bar det återigen av till KL Sentral. Vårt tåg Langkawi express lämnade stationen kl 21.15

Vi hade 2 klass sovvagn.

Riktigt mysiga små krypin!

Resan var skakig man kunde höra rälsskarvarna som på den gamla "goda" tiden hemma ;) sov gjorde vi alla men bara till och från barnen har vaknat vid tre varge natt hittills och sen har det tagit llite tid att somna om. Jag antar att det kommer att ta lite tid att ställa om.

Hoppas ni har det bra där hemma! Nu ska jag väcka gänget så ska vi ut och leta oss något mysigt ställe för middag.